Típusismertető

Pannonia motorok

1954-1975

A hazai motorgyártás történetében a Pannónia, mint márkanév valójában egy véletlennek köszönheti a megszületését. Eredetileg a már nemzetközi szintű ismertséget szerzett Csepel márkanév alatt, csak mint típusnév került volna bevezetésre, a TL sorozat megszületésével egy időben.
Az új, jól sikerült elnevezés azonban gyorsan önállósította magát, és az új típusokat egyre inkább csak Pannóniaként emlegették a köznyelvben. A korabeli forgalmi iratokban még gyakorta lehet találkozni az elnevezés körüli bizonytalansággal, de az évek előrehaladtával a Pannónia elnevezés egyre inkább háttérbe szorította a Csepel vagy Csepel-Pannónia nevet.
A Pannóniákból 1954 és 1975 között több mint 600 ezer példányt gyártottak. A hazai piac mellett nagy tételek kerültek külföldre, elsősorban a keleti blokk országaiba. Idővel az egyhengeres T sorozat a szinte folyamatos fejlesztések ellenére is végzetesen elavulttá vált, de még a hatvanas évek közepén bevezetett korszerű kéthengeresek mellett is a legutolsó termelési napig gyártásban maradt.

Csepel motorok

1948-1957

A Csepel motorok gyártása a 2. világháborús bombázásokban szinte teljesen megsemmisült csepeli WM gyárban kezdődött meg. Kezdetben a 100-as majd 125 ös motorok a 30-as évektől Puch mintára készült WM gyártmányok voltak. Az új márkanév elfogadását nagyban segítették azok a nemzetközi motorsport sikerek, melyek jelentőségét a gyár akkori vezetése igen jó érzékkel ismert fel. A népszerű kismotorok évről-évre jelentős fejlesztéseken estek át és egyre nagyobb szériákban készültek, nagyban hozzájárulva a háború utáni motorizáció beindulásához.
1950-ben jelentek meg a nagyobb 250 ccm-es Csepel motorkerékpárok, kezdetben ikerdugattyús, majd az egyszerűbb felépítésű egyhengeres, kétütemű, léghűtéses erőforrással. Ez utóbbi motorblokk kisebb változtatásokkal 25 éven át gyártásban maradt a Pannónia egyhengeres típusaiban.

Danuvia motorok

1954-1966

Hamarosan