Típusismertető

Csepel 125 TM

1950

Csepel 125 elől teleszkópos változata (Csepel 125/50, vagy Csepel 125 T-M):

A lemezvillásnak nevezett Csepel 125/49 motorikusan sikeresnek bizonyult. Következő fejlesztési lépcsőként előtérbe került az utazási kényelem fokozása. Ezekben az években világszerte rohamosan terjedt a teleszkópos rugózás használata, ezért a csepeli tervezők is ezt választották.

A hátsó merev tengelyt megtartva a lemezvillát teleszkóposra cserélték. Ezzel a megoldással készült egy néhány százas átmeneti széria, de a fejlesztés itt nem állt meg, hamarosan a hátsó tengely is rugókra, mégpedig ún. bakteleszkópra került.

Az átmeneti kivitel exportra készülő darabjainál jelent meg először a tank oldalára szerelt gumi térdpárna és az ehhez jobban passzoló, a tank oldalán körbefutó csíkozás is.

A mai gyűjtők közt nem ritkán okoz fejtörést az ebből a korból való Csepelek beazonosítása, hiszen a lemezvillás motorok tulajdonosai gyakran utólag, házilagosan korszerűsítették motorjukat és váltottak teleszkópos villára. Ügyesebb mesterek még a hátsó bakteleszkóp beépítését is megoldották - rossz nyelvek szerint gyakran a gyár "hátsó kijáratán" keresztül érkező alkatrészekből.

Műszaki jellemzők

Típus125/50
Gyártás éve1950
Motorkétütemű, résvezérlésű
Hűtéslevegő
Hengerek száma1
Furat/löket54x54
Hengerűrtartalom123 cm3
Sűrítési viszony6.5:1
Legnagyobb teljesítmény 4,5
Fordulatszám4500/min
Gyújtás lendkerékmágnes
Porlasztó típusaCsepel
Torokátmérő 16mm
Tengelykapcsolótöbblemezes, olajban futó
Sebességváltólábkapcsolású, 3 fokozatú váltómű
Hajtásprimer fogaskerél és szekunder lánchajtás
Vázacélcsőből hegesztett dupla bölcsőváz
Rugózás előlteleszkóp
Rugózás hátulmerev
Tengelytáv (mm)1240
Saját tömeg (kg)70
Benzintartály (liter)10
Gumiméret elől2,5-19"
Gumiméret hátul2,5-19"
Legnagyobb sebesség70

Kapcsolódó nyomatok

Csepel 125 TM 1950
Csepel 125 TM 1950
50 darabos limitált széria
nyomatrendelés