Típusismertető

Pannonia P12

1974

A P12 az utolsó egyhengeres Pannónia modell, amely a P10-es leváltására készült. A váz kisebb módosításokkal a P10-estől, a motorblokk ellenben a T5h-tól származik. A kerekek, az első villa, a hátsó rugóstag, a benzintank, a nyereg és a lámpák a P21-től. Ennél a típusnál vezették be az új fejlesztésű, jobb hatásfokú, egyenes kipufogó-dobot. A tervezők szándéka jól nyomon követhető, szerettek volna a T5-nél korszerűbb, divatosabb küllemű, de olcsó egyhengeres modellt létrehozni. A konstrukció sikeres, de rövid életű volt, hiszen mindössze alig több, mint egy esztendeig - főleg 1974 évben - gyártották. Szakértői vélemények szerint a P12-es Pannónia gyár történetének legjobb egyhengeres motorja volt.

A legyártott darabszám valószínűleg nem érte el az 5000 darabot, ezért a fellelhető példányok ma a gyűjtők féltett kincseinek számítanak.

Műszaki jellemzők

TípusP12
Gyártás éve1974-75
Motorkétütemű, résvezérlésű
Hűtéslevegő
Hengerek száma1
Furat/löket68/68 mm
Hengerűrtartalom247 cm3
Sűrítési viszony7.5:1
Legnagyobb teljesítmény16.5 LE
Fordulatszám4750/min
Gyújtáslendkerékmágnes
GYÚJTÁS TÍPUSAAVF GV1
Porlasztó típusaPannonia
Torokátmérő 27 mm
Tengelykapcsolótöbblemezes, olajban futó
Sebességváltólábkapcsolású, 4 fokozatú váltómű
Hajtásprimer és szekunder lánchajtás
Vázacélcsőből hegesztett dupla bölcsőváz
RUGÓZÁS ELÖLteleszkóp
Rugózás hátullengővilla és teleszkóp
Tengelytáv1380 mm
Saját tömeg (kg)132
Benzintartály (liter)16.5
Gumiméret elöl3,00-18"
Gumiméret hátul3,25-18"
Legnagyobb sebesség110 km/h

Kapcsolódó nyomatok

Pannonia P12 1974
Pannonia P12 1974
74 darabos limitált széria
nyomatrendelés