Típusismertető

Csepel 250 U

1951

A Csepel 125 sorozatgyártásának beindulása után, a gyár vezetése 1950-ben elérkezettnek látta az időt, hogy egy nagyobb, erősebb motorkerékpárral jelenjen meg a hazai, de főképpen a nemzetközi piacon. Ennek megfelelően ezt a típus széles színválasztékban gyártották. Ebből a szempontból mindenképpen ez volt a csepeli gyár legszínesebb korszaka.

Az új, 250-es Zoller-rendszerű, kéthengeres, de továbbra is kétütemű, léghűtéses erőforrástól kedvező teljesítményt és szerény fogyasztást lehetett remélni. A különleges motorkonstrukció azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A sima járású, jó nyomatékú motor a tervezett 12 LE teljesítmény helyett valójában csak 8 lóerőt adott le biztonsággal, és még így is komoly gondot jelentett a túlmelegedésre való hajlam.

Maga a motorkerékpár a kor viszonyaihoz képest kényelmesnek, stabilnak és esztétikusnak számított, néhány műszaki megoldása pedig kifejezetten élvonalbelinek mondható. Például sebességváltásnál automatikusan oldott a tengelykapcsoló, így a kézi kuplungkiemelő kart gyakorlatilag csak indulásnál kellett használni. A lágy futást biztosító, rugóbetétes lánckerék szintén említést érdemel.

A kéthengeres motorral kapcsolatos gyártási és üzembiztonsági problémák miatt az U sorozatot hamar leállították. Helyébe már 1951-ben az egyhengeres 250T lépett.

Az eleve kis darabszámban legyártott motor-különlegességből mára alig néhány példány maradt fenn. Értékük ennek megfelelően gyűjtői körökben igen magas.

Műszaki jellemzők

Hajtásprimer fogaskerék, szekunder lánchajtás
Sebességváltólábkapcsolású, 4 fokozatú váltómű
Tengelykapcsolótöbblemezes, olajban futó
Torokátmérő?
Porlasztó típusaAmal
Gyujtás típusa?
Gyújtás lendkerékmágnes
Fordulatszám4500/min
Legnagyobb teljesítmény10,5 LE
Sűrítési viszony6.5:1
Hengerűrtartalom246 cm3
Furat/löket48/68 mm
Hengerek száma2
Hűtéslevegő
Motorkétütemű, Zoller rendszerű
Gyártás éve1950-51
Típus250 U
Rugózás előlteleszkóp
Rugózás hátulbakteleszkóp
Tengelytáv1320 mm
Saját tömeg (kg)140
Benzintartály (liter)15
Gumiméret elől3,25-19"
Gumiméret hátul3,25-19"
Legnagyobb sebesség100 km/h

Kapcsolódó nyomatok

Csepel 250 U 1951
Csepel 250 U 1951
51 darabos limitált széria
nyomatrendelés