Elkészült a Csepel 250 T!

Újdonság • 2015-03-16 22:24:29 • Nádaskay

Avagy annak a története, hogyan jutottunk el a T5-ös Pannoniától a Csepel 250 T-ig.

Kiállításokon és előadásokon rendszerint elmeséljük a Pannónia Project történetét. Ez röviden nem más, mint hogy miként jutottunk el egy kósza grafikai ötlettől, az összes magyar motorkerékpár megrajzolásának gondolatáig. Az elmúlt mintegy másfél évben miként lettünk kívülálló grafikusból lelkes veteránmotor rajongók.

Nem titok, kezdetben nem szerettünk volna mi semmi mást tenni, mint szépen megrajzolni egy Pannónia T5-ös, nagyméretű oldalnézeti képét. Ne legyen titok az sem, addig mi is úgy voltunk vele, mint sokan mások, hogy az egyhengeres Pannónia az mind T5-ös. Ismertük ugyan a P20-21-et és a P10-est is, de a tájékozottságunk nagyjából eddig terjedt, nem sokkal tovább.

A kiszemelt motor pontos, precíz megrajzolásához persze fotókat, méreteket és egyéb adatokat kellett gyűjtenünk. A szorgos gyűjtőmunka során tárul ki előttünk a Pannóniák színes, érdekes, de gyakran meglehetősen bonyolult világa. Megismerkedtünk a különféle típusokkal és azok jellegzetességeivel.

Ez a korabeli kép a TL korábbi verziójáról is azt igazolja, hogy a magyar motorok és a magyar nők mindig szépek voltak

De lehet-e ezek után megmaradni az eredetileg kitűzött célnál? A sok-sok megszerzett ismeret nem kívánkozik-e mind mind papírra? És aztán jött a következő kérdés, lehet-e úgy Pannóniákkal foglalkozni érdemben, hogy az ember nem vesz tudomást a Csepelekről?

Az adatgyűjtés innentől tehát óhatatlanul kiterjedt tehát a különféle Csepelekre is, megismerve azok széles választékát. Ugyanakkor a dolgok ennél a pontnál kezdtek kicsit bonyolulttá válni. Míg Pannónia szerencsére van viszonylag szép számmal, a Csepel motorokról ugyanez már nem mondható el. A kis Csepelekkel még csak boldogultunk valahogy, de ritkaságánál fogva a 250-es már nehezebben leküzdhető problémának mutatkozott.

A szerencsének köszönhetően, végül sikerült a közelben fellelni egy elég rossz állapotú, átalakításokon is átesett, de ezzel együtt is majdnem komplett példányt. Ez a felfedezés újabb lendületet adott. Két hónapi kemény munka után végre elkészült a Csepel 250 T rajza is. Pihenésre azonban még most sem gondolhatunk, hiszen munka közben kiderült, ennek a motornak is több különböző kivitele volt... és az ikerhengeres U típusról akkor még nem is eset szó...

Csepel 250 T (a képre kattintva a motor oldalára juthatunk)

A munka folytatódik, ahogy a hátra lévő feladatokat nézzük, bizony még hosszú ideig. Közben azzal is szembesültünk, hogy egyre több és több fényképet, rajzot adatok, leírást, információt gyűjtünk össze. Ezekből máris egy jókora adatbázis állt össze, amit szintén kezelnünk, rendszereznünk kell. Ezt sem szándékozunk veszni hagyni és valamikor a közeli vagy távolabbi jövőben ezt is megpróbáljuk valamilyen formában közkinccsé tenni.